Arkiv

Send    Print

Henrik Nordbrandt: Fralandsvind og Benny Andersen: Sjælen marineret

Danske digte fra Barbados, Tyrkiet og Spanien

Skrevet af: Mikael Rømer. Fra nr.: 2, 2002

Nærmest som havde de aftalt det indbyrdes har de to folkekære lyrikere Benny Andersen og Henrik Nordbrandt nylig udgivet hver en digtsamling.

Benny Andersen, der debuterede med samlingen Den musikalske ål i 1960, har i mellemtiden passeret de halvfjerds år og har meget passende givet sine nye digte fællestitlen Sjælen marineret. Henrik Nordbrandts nye digtsamling hedder Fralandsvind.

Benny Andersens digte er tematisk delt op i tre afsnit; Før, Drømmebilleder og Siden. Han tænker i mange af digtene tilbage på dengang. Dengang i juli 58 på vejen til Stavanger, dengang det var almindeligt med høstakke og dengang han sidste gang han stod på ski - det var fyrre år siden.

Rækken af Benny Andersens sædvanlige humoristiske ordspilsdigte, brydes af prosadigte af dokumentarisk og fantastiske tilsnit. Sjælen marineret viser en meget bevidst Benny Andersen, som fra sit hjem på Barbados gør sig tanker om Siden. Om at blive gammel sammen med dig, om pigerne der ikke længere pifter efter ham på gaden, og om døden, Skønt vi sidder tæt sammen/ savner jeg dig lige nu/ det kæreste savn jeg kender/ så lad os blive siddende lidt endnu/ i hvert fald til månen går ned. Det er smukke tanker.

Danmarks aldrende nationalskjald har tænkt på sin ø sammen med sin kvinde. Om nærvær om at se dig for mig med lukkede øjne og om at falde til, at falde til i kærtegn/ have duften af dig som adresse. Sidst i bogen viser han den Andersenske klasse da han giver dette uvurderlige et råd til sine børnebørn, Sæt jer store mål./Sæt jer tydelige spor./Det skal kunne ses at I har været her.// Vi skød med slangebøsse engang./ De store drenge skød efter tomme flasker./Hvor er de flaskeskår i dag?// Jeg skød til måls efter månen/ Mærkerne ses tydeligt den dag i dag.

En meget dansk stemme

Også Henrik Nordbrandt - der ellers er nogle årgang yngre end Benny Andersen, omtrent 16 - udgav et udvalg af egne digte for blot to år siden. Den kom efter de to dystre, men meget smukke samlinger Ormene ved himmelens port (1995) og Drømmebroer (1998). Nordbrandt henter, som i flere tidligere bøger, sine indtryk fra sine mange eksiler, som oftest Tyrkiet og Spanien. Det skal han absolut ikke høre noget ondt for, digtene fra hans andet og tredje hjemland er oftest de skarpeste og bedst perspektiverede, både de mere eksplicitte og de, der kun svagt lader en fremmed verden skinne gennem hans meget danske stemme med sine kloge pointer - til tider bliver han helt antifilosofisk som Pessoa, Skovenes kølighed/ minder kun én/ om skovenes kølighed.

Nordbrandt tænker i Fralandsvind også tilbage, men sjældent i samme muntre eller nostalgiske tone som Benny Andersen. Den dystre tone fra Ormene ved Himmelens port er delvist bevaret, omend den kun optræder sporadisk og sorg er her afløst af irritation og foragt for letkøbthed. Noget er dog bevaret fra tidligere samlinger (og fra Nordbrandts ekstremt morsomme prosabøger for den sags skyld); nemlig den uforklarlige stemning af brændende afmagt læseren fanges i, uanset digtets tema. Konstantinopolitanerinde// Da jeg ikke kunne udtale det/ løb jeg hulkende bort fra skolen// Og det var tilmed på den tid/ hvor hvidtjørnen blomstrede// For et ords skyld skulle jeg lide så meget..

(Henrik Nordbrandt. Fralandsvind. Gyldendal. 72 sider. 150 kroner og Benny Andersen. Sjælen marineret. Borgen. 82 sider. 169 kroner)

Køb bogen HER

Hotel i Tivoli