Kim Bang-Sørensen

Arkiv

Send    Print

Christian Jungersen: Undtagelsen

Hvordan opstår dæmoni? Det tages op til overvejelse i Christian Jungersens roman Undtagelsen

Skrevet af: Mette Mørck Mortensen. Fra nr.: 1, 2005

Malene og Iben er bedste veninder og kolleger ved Dansk Center for Information om Folkedrab. Til daglig beskæftiger de sig med ondskabens væsen. Også på det lille kontor i Københavns midtby udfolder intrigerne og ondskaben sig. Da både Iben og Malene modtager dødstrusler på e-mail, accepteres pludselig mobning og mistanker. Samtidig læser Iben som besat psykologiske teorier om spaltede personligheder, og snart kan de to veninder ikke skelne, hvem der er bødler, og hvem der er ofre.

Kontormiljøets intriger og chikane udfoldes i romanen i en sådan grad, at spændingen i korte glimt forsvinder. Sproget er let, og stilen ikke påfaldende. Men romanen fanger ikke desto mindre på ualmindelig vis. Det er ikke overraskende, at den er blevet en bestseller, solgt til udgivelse i udlandet og netop prisbelønnet.

Et glimt af tvivl

Christian Jungersens ambition er at skildre, hvordan dæmoni opstår, og i Undtagelsen er man aldrig sikker på begivenhedernes rette sammenhæng. Synsvinklen skifter i en vekslen mellem kontorets fire ansatte Malene, Iben, Anne Lise og Camilla. De menneskelige relationer foldes ud i et indgående studie i kontormiljøet og venindeforholdets karakter, som her viser sig overskygget af magtkampe om karriere og mænd. Ikke mindst om den kendte journalist Gunnar, som tilbeder den smukke Malene.

Er mennesket i reglen ondt – eller er det kun i undtagelsen? Christian Jungersen lader Gunnar sige disse ord: ”Det at man overhører et lille glimt af tvivl i sig selv – det er ondskab. Ingen ved jo selv, at de er onde. Sådan er ondskaben. Et lille glimt af tvivl om man gør det rigtige. Det er den eneste chance man får for at vælge det gode. Og måske får man kun glimtet et kvarter hver anden måned. Måske mindre”.

I januar modtog Christian Jungersen Boghandlernes Gyldne Laurbær. Hans roman vil efter boghandlernes bedømmelse ”vinde en plads i litteraturen”. Undtagelsen udkom i oktober, og allerede en måned efter var den solgt til udgivelse i ikke færre end 10 lande. Også danske og udenlandske filminstitutter har vist interesse for at filmatisere beretningen om ondskabens væsen.

(Christian Jungersen: Undtagelsen, Gyldendal, 619 sider, 298 kr.)

Køb Christian Jungersens Undtagelsen

Hotel i Tivoli