Kim Bang-Sørensen

Arkiv

Send    Print

Christian Jungersen: Krat

Forfatterdebutant har fået usædvanligt gennembrud med sin første bog, som både blev en anmelder- og publikumssucces

Skrevet af: Mikael Rømer. Fra nr.: 2, 2001

Det er en kendt sag, at kun de færreste skønlitterære forfattere kan leve af deres skrivekunst. Særligt gør dette sig gældende, når man vælger at skrive på dansk, da markedet har sin naturlige begrænsning. Så meget mere bemærkelsesværdigt er det, når en forfatter allerede efter sin første bog kan lægge sine andre indtægtskilder på hylden for at hellige sig sit skrivekald.

Det er ikke desto mindre lykkedes for den nu 38-årige danske forfatter Christian Jungersen. Han debuterede i 1999 med romanen Krat, som fik noget nær en stående ovation fra den samlede danske anmelderskare. Og ikke uvæsentligt for hans succes har Christian Jungersen også fået læsernes blå stempel.

Romanens handling udspiller sig retrospektivt i 1920’ernes Hellerup. Bogens hovedperson Poul Martin er ud af en meget velhavende grossistfamilie og bor på den mondæne Hambros Allé. Han går på Øregaard Gymnasium og ønsker brændende at bryde med sin borgerlige families konservative dyder og normer. Poul Martin forblændes af klassens nye elev Eduard, der besidder en imponerende viden om livet, kunsten og litteraturen, men som nægter at åbne en pensumbog.

Eduard adskiller sig på alle måder fra den typiske Øregaardstudent, og han bliver Poul Martins store inspirationskilde og sjæleven.

Stormfuldt venskab

Man følger Poul Martin og Eduards stormfulde venskab gennem den 82-årige Poul Martins erindring og gennem vennens korrespondance fra de varme lande i mellemkrigsårene. Den aldrende Poul Martin gennemgår en hjerteoperation, og under sit langvarige hospitalsophold begynder han at tænke på sin gamle ven Eduard med hvem han for længst har mistet kontakten.

Den velhavende Poul Martin realiserer en del af sin formue og sætter en større efterforskning i gang for at finde frem til ungdomsvennen. Eduard har i en årrække været udstationeret for Ø.K. i Afrika, men er tilsyneladende forsvundet sporløst. Efterforskningen rejser flere spørgsmål end den besvarer. Og Poul Martins nevø, der nødtvunget hjælper ham i hans pilgrimsfærd, begynder langsomt at tvivle på, at onklens skolekammerat nogensinde har eksisteret. Den mystiske Eduard minder mest af alt om Fitzgeralds Jay Gatsby fra hans roman Den store Gatsby, som pudsigt nok udspiller sig i samme periode.

Ordleg af sjælden kvalitet

Christian Jungersen har skrevet en fantastisk roman, der uden problemer bærer sin 431 sider lange historie sikkert ud på den anden side. Jungersens kærlighed for sproget præger i særlig høj grad bogen. Det er sin sag at debutere med en bog på over fire hundrede sider, der bygger på et spændende plot i et fængende set-up, men at fortællingen fra start til slut er én lang ordleg, er en sjælden kvalitet. Det gør læseoplevelsen fuldkommen.

Den særlige fortælleteknik i Krat består af en række spring i tid, der i stil kan minde om Milan Kundera eller om Gabriel García Marquez. Christian Jungersens spring fungerer godt i fortællingen.

De er, som den slags er når de er vellykkede, ikke for lineære og ikke for kaotiske. Den fine balance skaber en kompleksitet, der gør læseren i stand til at følge den røde tråd uden dog at få alle pointer skåret ud i pap. Christian Jungersen forsøger ikke at følge bestemte tidstypiske strømninger, men skriver med sin egen stemme, efter egne sproglige og historiske præmisser. Det gør ham til en helstøbt og selvstændig forfatter, som til trods for sin sene debut forhåbentlig har mange flere fabelagtige fortællinger at dele ud af.

(Christian Jungersen: Krat. 431 sider. 98 kroner. Centrum Paperbacks.)

Køb bogen HER

Farvel til Bikuben