Nyt Fra Danmark - magasinet for Udedanskere
Magasinet for udedanskere
Piet Hein har
agentinsk familie

32-årige Juan Hein er i færd med en dokumentarfilm om sin berømte farfar

Skrevet af: Rune Vitus Harritshøj. Fra nr.: 2, 2004

Buenos Aires, Argentina

Det var en sommerdag i 1990, Juan for første gang ringede til sin farfar i Danmark. Juan, som dengang var 19 år, havde fået en flybillet af sin mor for at besøge farfaderen, han aldrig havde mødt, og nu var han næsten nået frem. Han var kommet til London. Så lød Piet Heins stemme i telefonen:

Du kan ikke komme på besøg med så få dages varsel. Det er en skam, men
jeg ved ikke, om jeg har tid, sagde han.

Men mødet fandt alligevel sted. Juan fløj videre til Danmark og blev modtaget af sin danske onkel Hugo, der som den yngste af Piet Heins fem sønner er halvbror til Juans far i Argentina. Tag det roligt, sagde Hugo, Piet er 85 år. Når du ringer på, vil han tage varmt imod dig.

Med sin let nervøse nevø kørte Hugo nogle dage senere til Egeskov Slot på Fyn, hvor Piet Hein boede som ven af slotsgreven. Her tog Piet Hein imod, iklædt jakkesæt i kontrast til sit kridhvide hår. Juan var overvældet. Piet tilsyneladende også. Farfar og sønnesøn gav hinanden deres første knus i deres liv.

Jeg er glad for at du er her, sagde Piet Hein på engelsk og førte Juan ind i tv-stuen. Så dér sad Juan, uden at kunne forstå eller tale dansk, for første gang sammen med sin danske farfar og onkel og så dansk tv. Efter udsendelsen blev Juan og Piet ladt alene. Familien i Argentina sendte på video hilsener. Men der var ingen fra Piets tidligere kone, Gerda Kolheim, Juans farmor. Hun var død et par år før. De næste to uger tilbragte Piet og Juan sammen på Egeskov Slot og i en sejlbåd i det sydfynske øhav.


Sammen i
rutchebanen


Den i dag 32-årige Juan Hein tager en slurk øl og en bid af den højt
belagte. Nyt fra Danmark har sat ham frokoststævne på den danske
restaurant i Buenos Aires, Club Danés. Han er blond, blåøjet og
umiskendelig Piet Heins sønnesøn.

I det øjeblik følte jeg, at han var min farfar. At geniet, som min far havde fortalt mig om og jeg derfor havde opbygget et billede af, var i lokalet. Fremfor alt var han min farfar. På Egeskov Slot har min farfar lavet en labyrint, hvor man skal nå ind til platformen i centrum. Fra platformen kan man se, hvordan andre personer farer vild.
Og fra den kan man rutsche ud i en kæmpe rutschebane. Min farfar havde aldrig selv prøvet rutschebanen. Den dag gjorde han det med mig. Vi stod alle for at gribe det 85-årige geni. Det var smukt, siger Juan Hein og leder forgæves efter et askebæger, indtil han opdager, at vi sidder i afdelingen for ikke-rygere.

Looking for Piet

Juan Hein er ugift, uden fast kæreste og uden børn. Han er journalist og
arbejder som freelance efter blandt andet at have været redaktør for den
argentinske udgave af musikmagasinet Rolling Stone. Det sidste stykke tid
har han arbejdet på en kort dokumentarfilm om sin farfar.

Det er en kompleks og lidenskabelig historie, der har fanget mit hjerte.
Piets offentlige historie er interessant. Den private også. Men det bliver
ikke Piet Heins x-files. Den får måske titlen Looking for Piet fordi jeg kigger tilbage for at finde ud af, hvem han var. Vores to uger sammen i 1990 var et smukt, men kort forhold. Min farfars stærke personlighed vil jeg vise via historier,
familieforbindelser og interviews med familiemedlemmer. Den bliver intim
og human, så den kan ses såvel af et dansk som et argentinsk publikum, fortæller Juan.


Faderen var med
på flugten i 1943


Jan Hein, der er Juans far og Piets første søn, hjælper med
dokumentarfilmen. Jan var kun tre år, da Piet og Gerda blev skilt kort
efter hjemkomsten til København efter afslutningen på Anden Verdenskrig.
Jan blev født i København i 1943, kort før Piet og Gerda måtte flygte til
Sverige og efter få uger videre til Argentina. Tyskerne jagede Piet Hein for hans
forfatterskab og særligt hans Gruk - de små korte vers med en
fræk ofte socialkritisk pointe. Gerda var tysker af jødisk familie. Frem
til sit 28. år så Jan ikke Piet. Siden så de hinanden hvert andet år frem
til Piets død i 1996. Alle gange i Danmark.

Jeg voksede op med en forestilling om min farfar, som min far gav mig.
Piet sendte avisudklip om sine opfindelser og konferencer. Min far omtalte altid min farfar som geniet i matematik, opfindelser, forfatterskab og design. Da jeg selv mødte ham i 1990 vidste jeg meget om myten, men mindre om min farfar som person.

Juan bærer ikke nag overfor sin farfar. Og føler sig ikke som det efterladte barnebarn i Argentina. Min farfar var ærlig talt meget kvindeglad. I hans univers som
videnskabsmand og kunstner var der ikke plads til at være familiemand.

Juan besøgte senest Danmark i 2000. Han vil gerne på et længere ophold for
at færdiggøre dokumentarfilmen og lære dansk. Han mistede sin danske
indfødsret, som han fik på grund af sin danske far, fordi han ikke levede
op til kravet om ved det 22. år at have boet mindst et sammenhængende år i
Danmark og kunne tale dansk.

Det er paradoksalt. Et af min farfars GRUK siger: Co-existence or No
existence. I 1990 under besøget gik vi en lang tur. Jeg spurgte ham, om
han ikke en sidste gang kunne besøge familien i Argentina. Det ville han
overveje.

FAKTA BOX:

PIET HEIN (1905-1996): Matematiker, designer og forfatter. Mest kendt for sine korte vers med en vittig eller poetisk pointe - de såkaldte GRUK (af Grin og Suk).
Opfandt den såkaldte superellipse-formel i 1959, der blev brugt til grundplanen for Sergels Torv i Stockholm. Lavede Superellipsebordet i 1969 og Sinus-lampen i 1967 inspireret af en flad sinus-kurve. Designede superægget - en tredimensional figur af superellipsen. Hans evne til at bringe poesi, geometri og formgivning sammen til funktionel kunst gjorde ham verdensberømt. GRUKKENE begyndte i 1940 på Politikens At Tænke Sig og var sammen med hans tysk-argentinske kone af jødisk familie årsag til, at han i 1943 med hende flygtede til Sverige og siden Argentina. Der fik
han ideen til lysestagen Karlsvognen, fordi han under de sydlige himmelstrøg savnede den nordlige stjernehimmel.





Udskrift af artiklen er kun til privat og personlig brug. Nyt fra Danmark har ophavsretten til samtlige artikler på www.nytfradanmark.dk